Metodologia
Audyt sklepu dokonywany jest przez eksperta/ekspertów, którzy na miejscu przyglądają się rozwiązaniom zastosowanym w sklepie. Podczas tej wizyty wykonywana jest dokumentacja zdjęciowa, która obrazuje stan obecny. Wynikiem ostatecznym jest raport zawierający rekomendacje i zlecenia, których wdrożenie powinno poprawić zadowolenie klientów podczas dokonywanych zakupów.
"Uwzględniliśmy również wiele ciekawych uwag i pomysłów Firmy doradczej, co do funkcjonowania naszych placówek. Konsultanci wykazali się w trakcie współpracy znaczną wiedzą z zakresu handlu detalicznego i dużą kreatywnością."
Wioletta Modzelewska - Właścicielka sieci sklepów Trendy Shop
|
Elementy podlegające audytowi
Według badań* jedynie 30% klientów zapamiętuje, co było na pospolitej witrynie sklepowej. A witryna to wizytówka, która powinna przyciągnąć uwagę i zachęcić klienta do wejścia. Witryna musi „pracować”, pobudzając sprzedaż.
(*źródło: Merchandising w małych i dużych firmach handlowych, dr Lucyna Witek, str. 125)
- Sterowanie ruchem klientów
Odpowiednie światło, kolorystyka wnętrza, kształt i rozmieszczenie regałów, oznaczenia, podział asortymentu na sekcje kieruje ruchem klienta w sklepie, odpowiedni ruch można także wymusić. Trzeba ułatwić klientowi orientację w rozmieszczeniu asortyment bez konieczności pokonywania dużych odległości, bo to budzi jego niezadowolenie.
- Rozmieszczenie towarów w sklepie
Celem jest takie rozmieszczenie towarów, aby odwiedzający sklep klient łatwo odnalazł poszukiwane produkty oraz poszerzył swoje zakupy produkty uzupełniające (crossmerchandising), impulsowe, promocyjne. W pierwszej kolejności powinny wpaść mu w oko te towary, które dla sklepu przynoszą największą marżę.
Gazetki promocyjne, materiały POS, multimedialne formy reklamy - ogromna ilość atrakcyjnych materiałów reklamowych stawia przed kierownikami/właścicielami sklepów zadanie – w jaki sposób je wykorzystać, aby przyciągnąć uwagę klienta? Stosując odpowiednią komunikację marketingową można ze współpracy z producentami znacząco zwiększyć generowane obroty.
Oświetlenie, kolorystyka, muzyka, czyli jak wykorzystać swoje atuty, aby sklep dobrze kojarzył się klientowi. Miłe i sympatyczne wspomnienia spowodują, że wróci on chętnie na kolejne zakupy, a fakt wysokości cen poszczególnych towarów będzie miał dla niego drugorzędne znaczenie.
Strefa kas to miejsce, które jest bardzo skuteczne w realizowaniu sprzedaży. Ta najczęściej niewielka pod względem powierzchni część sklepu potrafi generować znaczące obroty. Istotne jest zatem, w jaki sposób ją zaplanujemy, jaki towar będziemy eksponować przy kasie, i ile tego towaru tam będzie.